Cotxes i contaminació a Sarrià-Sant Gervasi

És conegut que la primera causa de contaminació atmosfèrica a les grans ciutats és el trànsit de vehicles, fonamentalment de vehicles privats. Això és així a Barcelona i també al nostre districte.

Si analitzem les dades de contaminació al districte de Sarrià-Sant Gervasi i les comparem amb les de Barcelona, ens trobem que, en general, els índexs més importants de contaminació es donen a l’Eixample i a Sarrià-Sant Gervasi (mesurat a Gal·la Placidia). Així per exemple.

contaminant      SSG                 Eixample          Mitjana Barcelona

CO                         0,5                         0,6                         0,4                         mg/m3

PM10                    26                           27                           25                           µg/m3

NO2                                   52                           52                           39                           µg/m³

Com podem veure, la diferència més significativa està en el diòxid de nitrogen NO2, la qual cosa era d’esperar: l’NO2 es produeix per processos de combustió i, en ambients urbans, fonamentalment pel trànsit rodat. Actualment és un compost que està de moda ja que és precisament el producte a causa del qual Volkswagen modificava el software dels seus vehicles amb la intenció que donessin valors d’emissió inferiors als reals. Els estudis efectuats sobre població humana exposada a l’NO2 demostren que pot disminuir la funció pulmonar, incrementant les afeccions pulmonars com les bronquitis cròniques. Les persones amb asma, al·lèrgies i la població infantil en serien les més sensibles.

Dèiem que era d’esperar perquè si comparem les dades de vehicles privats del nostre districte amb les de Barcelona ens trobem amb el següent (vehicles per 1.000 habitants):

vehicle                 SSG              Barcelona

Cotxes                   487                      350

Motos                    250                      129

I si parlem per exemple de cotxes d’alta gama (superiors a setze cavalls fiscals), la diferència encara és més gran: 82/1000 hab. a SSG i tan sols 31/1000 hab. a Barcelona.

A més a més al districte tenim un trànsit afegit per l’existència d’una gran quantitat d’escoles a les quals, molt majoritàriament, els alumnes accedeixen amb vehicles privats. A tot això s’hi suma l’alt nivell de trànsit a vies ràpides que passen pel districte com poden ser la Via Augusta, Ronda del Mig, Balmes, Ronda de Dalt, etc. Aquesta situació ve agreujada pel fet que el districte de SSG té pocs espais verds que actuïn de regulador de la contaminació atmosfèrica, tret de la muntanya de Collserola.

Com a conclusió, pensem que és clar que a Sarrià-Sant Gervasi tenim un problema important de contaminació lligat directament a la utilització de vehicles privats. Recordem que quan parlem de contaminació parlem d’un problema important de salut que, segons dades del Centre d’Investigació en Epidemiologia Ambiental (CREAL), causa anualment 3.500 morts prematures a l’àrea metropolitana de Barcelona. La solució a aquest problema ha de passar necessàriament per la disminució de l’ús del vehicles privats, el foment del transport col·lectiu i no contaminant i la promoció de l’ús de la bicicleta i dels desplaçaments a peu.

Poden ajudar a millorar aquesta situació:

  • Introduir mesures dissuasòries per disminuir el trànsit de vehicles com les que ja s’apliquen a moltes ciutats europees: limitació del transit a determinades zones, peatonalitzacions dels barris, reducció de les velocitats permeses…
  • Incentivar i millorar el transport públic i sobretot el menys contaminant com és el tramvia. Potenciar l’ús de la bicicleta i extensió dels carrils bici
  • Continuar en la implantació de camins escolars per tal que l’accés a les escoles sigui majoritàriament a peu o en transport públic i regular el pas de vehicles privats a les zones properes.
  • Fomentar que la gent vagi a peu en desplaçaments curts, incrementant el nombre de carrers amb plataformes úniques o mixtes i creant trames d’eixos per a vianants que uneixin els barris i els equipaments.

En resum: ens cal un pla de mobilitat a Sarrià-Sant Gervasi que tingui en compte la promoció dels mitjans de transport no contaminants i sostenibles. La limitació del l’ús de vehicles privats a les ciutats ha de ser el primer pas per avançar en la lluita contra la contaminació atmosfèrica i els efectes que té aquesta en la nostra salut.

Jaume Rovira
Assemblea 15M Sarrià-Sant Gervasi

Nota: Totes les dades que apareixen són del 2014
Dades extretes de l’anuari estadístic de Catalunya: http://www.idescat.cat/
I de l’anuari estadístic de Barcelona: http://www.bcn.cat/estadistica/catala

article publicat a El Jardí de Sant Gervasi, número 12 novembre 2015, pàgina 12. pdf web

Deixa un comentari