El que s’amaga darrere de l’increment de preus del transport públic

L’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) va aprovar el desembre passat els nous preus del transport públic, en què el bitllet senzill s’apuja un 7,5 % (passa a valer 2,15 €), i les targetes T-10 i T-50/30 augmenten, respectivament, un 5,10 % (ara la T-10 d’una zona costa 10,30 €) i un 8,4 %. Aquests dos últims títols són els més utilitzats, concretament, pel 84 % dels usuaris.

La nova tarifa, que ha crescut molt per sobre de l’increment de l’IPC, fa que la T-10 hagi augmentat un 29,5 % des de l’any 2010 i un 71 % en deu anys. Això converteix el transport públic, ja pagat per tothom a través dels impostos, en un luxe per als usuaris, que en molts casos no disposen d’altre mitjà per anar a estudiar, treballar o cercar feina i que han vist com en els darrers anys l’Administració els ha retirat ajudes i els ha retallat i privatitzat serveis.

L’ATM ha indicat que els nous preus volen potenciar “la fidelització de l’usuari habitual i també la migració cap a l’ús dels abonaments amb més viatges”, i l’alcalde de Barcelona, després d’arribar a responsabilitzar el Govern espanyol de l’augment del preu del transport públic a Barcelona, considera l’increment “necessari” per poder reduir el deute acumulat de 500 milions d’euros de TMB. En un país normal abans s’esbrinaria d’on prové aquest deute financer tan elevat i qui n’és el responsable polític, s’investigaria l’opacitat de TMB pel que fa al seu pressupost i als sous dels 603 membres de l’equip directiu que cobren fora de conveni, i s’indagaria per què tants excàrrecs públics de PSC i CiU acaben ocupant llocs dins la seva direcció.

Tot això està passant mentre s’enllesteix la implantació del nou sistema tarifari T-mobilitat, que suposarà la privatització del sistema de pagament i dels accessos a la xarxa de bus i metro, i mentre s’eliminen línies d’autobús, se’n redueixen els intervals de pas, sobretot els caps de setmana, i desapareixen busos de barri els diumenges i festius.
Per aquestes raons, des de la Plataforma Stop Pujades, amb el suport de la Federació d’Associacions de Veïns de Barcelona (FAVB), l’Associació per a la Promoció del Transport Públic, les assemblees de barris i molts altres col·lectius, s’estan fent mobilitzacions i accions cada dimecres per demanar la retirada de l’augment de preus del 2014, la congelació del preu d’acord amb la tarifa del 2013 i la creació d’una taula social per fixar tarifes i criteris. I aquest seria només un pas previ per reivindicar altres mesures de justícia social com poden ser la gratuïtat per a persones en situació d’atur o pobresa, una tarificació social per a jubilats, estudiants i infants, i la recuperació de la gestió pública de totes les companyies de transport.

Assemblea 15-M de Sarrià – St. Gervasi

stop_1

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s